Leren dansen is ontzettend leuk, maar kan ook best een uitdaging. Hoe meer we dansen, hoe meer zelfvertrouwen we krijgen. En dat is super mooi. Dankzij dit zelfvertrouwen durven we namelijk nieuwe dingen te proberen en uit onze comfortzone te stappen. Zowel in de les als op de dansvloer. Dit zelfvertrouwen heeft soms ook een donkere kant…
Te vaak zien we in de lessen dat een danser de ander de schuld geeft als iets niet werkt. Meestal is het de volger die de leider aankijkt op een niet goed uitgevoerde move, maar het gebeurt zeker ook andersom. En dat vinden we jammer. Want wij geloven dat het afschuiven van schuld op je danspartner jou als danser beperkt in je groei. Daarom vonden we het hoog tijd om eens aandacht te besteden aan het geven en ontvangen van feedback, zodat jij als danser kunt groeien.
Hoe negatieve feedback je partner beïnvloedt
Partnerdans is een sociale bezigheid. Of het nu in de les is of op de dansvloer, je danst met een ander. Als we aan de docent vragen: “Deze move werkt niet, want doet mijn partner verkeerd?”, dan geeft dat geen positief beeld aan onze danspartner. Het kan zelfs het zelfvertrouwen van je partner schaden en de druk om het goed te doen opvoeren, wat vervolgens mogelijk weer leidt tot nog meer foutjes. In het ergste geval zorgt het constant afschuiven van de schuld ervoor dat er een zaadje in het hoofd van je partner wordt geplant over zijn of haar dansskills. Ze kunnen gaan geloven dat ze nooit betere dansers zullen worden en stoppen misschien wel met dansen. Dit is niet alleen vervelend voor deze persoon; het is ook nog eens schadelijk voor de hele scene. Kortom: negatieve feedback geven brengt schade toe aan het zelfvertrouwen van je danspartner en zijn of haar motivatie om te dansen.
Hoe het geven van negatieve feedback jou beïnvloedt
Negatieve feedback heeft niet alleen invloed op je danspartner. Ook jij wordt erdoor beïnvloed. Door de ander de schuld te geven dat iets niet werkt, impliceer je dat jij de move wel goed kan uitvoeren en niks meer te leren hebt. Als dansdocenten hebben we zelfs wel eens meegemaakt dat een danser het niet wilde horen dat hij/zij onderdeel was van de oplossing, en dus erg defensief gedrag vertoonde in het aanhoren van de feedback. Op termijn kan dit ervoor zorgen dat docenten geen feedback meer willen geven, en daar heb je als danser natuurlijk niks aan.
Professionele dansers zijn hun hele leven bezig met perfectioneren
Als je er goed over nadenkt, is het zelfs best arrogant om feedback in de wind te slaan of alle schuld bij je partner te leggen. Zeker als je bedenkt dat professionele dansers (inclusief wijzelf) vaak hun hele leven bezig zijn om een beweging te analyseren en te perfectioneren. Er is nog zoveel te leren!
Het creëren van een positieve leeromgeving is ieders verantwoordelijkheid
Het is zeker waar dat ieder zich op een ander tempo ontwikkelt als danser. Sommigen van ons hebben meer aanleg of ervaring, waardoor zij technieken en moves sneller overnemen van de docenten. Wanneer we echter in een groep leren, is het creëren van een positieve leeromgeving cruciaal voor een veilige en blije dansscene. Met een beetje geduld en bescheidenheid kunnen we ervoor zorgen dat al onze mededansers een positieve danservaring hebben. En dit zorgt er weer voor dat ze blijven dansen en groeien als dansers.
Een groeimindset helpt je in je dansontwikkeling
Als intermediate dansers hebben we vaak genoeg meegedaan met beginnerslessen. En we hebben ook wel eens meegedaan met een les die eigenlijk iets boven ons niveau was. Onze mindset is in beide gevallen hetzelfde: we gaan ervan uit dat we iets te leren hebben. Ongeacht of het een basic is die we al duizend keer hebben gedaan of een serie van moves die we nog nooit eerder hebben gezien. Als we de les binnenstappen met een open en ontvankelijke houding, dan staan we dus ook open om iets te leren dat ons helpt om betere dansers te worden. Tegelijkertijd nemen we verantwoordelijkheid voor onze rol in de dans, en laten we onze partner zien dat we het samen doen.
Hoe je op een positieve manier om feedback kunt vragen
Om feedback vragen is iets positiefs. Je laat tenslotte niet alleen zien dat je bereid bent om iets te leren, maar het brengt je ook in een ‘learning mindset’. We moedigen je daarom aan onderstaande manieren eens te gebruiken om feedback te vragen:
Deel je wens om feedback te vragen met je danspartner
Als je zomaar, uit het niets, een docent naar je toe roept om feedback te vragen, dan kan dat nogal intimiderend zijn voor je danspartner. Misschien is je partner namelijk nog helemaal niet klaar voor feedback, en wil hij/zij/hen de move eerst nog een paar keer proberen voor jullie om hulp vragen. Deel je vraag daarom eerst met je danspartner en overleg samen of je de docent om hulp wilt vragen. Op deze manier maak je jouw wens om te verbeteren een gedeelde wens.
Stel een open vraag zonder schuld
Door te vragen: “Wat doen wij verkeerd?” of zelfs “Waarom werkt de move niet?”, kunnen we aangeven dat iets niet werkt zonder iemand de schuld daarvan te geven. Dit klinkt zoveel beter dan: “Wat doet mijn partner verkeerd”.
Vraag om feedback voor jezelf
Een andere optie is om de docent te vragen wat jij zelf kunt doen om de move te verbeteren. Op deze manier neem je de verantwoordelijkheid voor jouw rol in de dans.
Omschrijf wat je doet of wat je voelt
Dit is een hele goede tip als je feedback van je docent of danspartner wilt krijgen, of juist feedback wilt geven. In plaats van om directe feedback te vragen, kun je ook omschrijven wat je doet of voelt wanneer je een bepaalde move uitvoert. Bijvoorbeeld: “Als we de come around doen, heb ik het gevoel dat ik de connectie met mijn partner verlies.” Je kunt daarna vragen of je partner hetzelfde ervaart en van daaruit analyseren of het iets positiefs is of wat jullie kunnen doen om dit te veranderen.
Deel het ook als het beter gaat
Ontzettend belangrijk na een feedbackmoment en een mogelijke worsteling op de dansvloer, is dat je het je partner vertelt wanneer het beter gaat. Je zou kunnen zeggen: “Voor mij voelt deze move nu veel beter dan eerst.”. Of misschien: “Deze connectie op mijn rug helpt mij enorm om in een rechte lijn te bewegen”. Laten zien dat je de inspanningen van je partner waardeert, is altijd goed.
Geef niet te veel feedback
Het laatste advies dat we willen geven is: weet wanneer je moet stoppen. Iemand kan niet oneindig veel feedback tot zich nemen en er komt een moment waarop er simpelweg teveel dingen zijn waarop iemand moet letten. Dit kan ervoor zorgen dat je danspartner helemaal niks meer kan veranderen, oftewel: ‘brain overload’. Hou het bij de twee belangrijkste dingen waaraan gewerkt moet worden en focus daarop.
Als je partner er werkelijk een potje van maakt….
“Maar wat als mijn danspartner er nu echt een potje van maakt?”, hoor ik je vragen. Zelfs als het duidelijk is dat je partner worstelt met de move, dan zou je nog steeds niet met je vinger moeten wijzen. Onthoud: jij bent degene die om feedback vraagt, niet je partner. Aan de docent vragen wat je partner niet goed doet, is verkeerd en laat zien dat je meer geeft om je eigen danservaring dan om de gedeelde ervaring.
Conclusie: neem je verantwoordelijkheid in hoe je feedback geeft en hoe je erom vraagt
Als we de schuld dat een move niet werkt bij onze partner neerleggen, beperken we zowel de ontwikkeling van onze partner als onze eigen ontwikkeling. Dit kan er zelfs toe leiden dat iemand stopt met dansen, wat schadelijk is voor de dansscene, en daarmee ook voor onze eigen danservaring. Als we om hulp vragen vanuit ons eigen of het gezamenlijke perspectief, stellen we onszelf open om nieuwe dingen te leren en steunen we onze danspartner. Dit zorgt voor een positieve leeromgeving. En onthoud, partnerdans is een sociale bezigheid waarin onze houding en acties anderen beïnvloedt, of het nu in de les is of op de dansvloer. Door de dans met een juiste mindset te benaderen bouwen we samen aan een open en positieve dansscene.