Slow Bal is net als Balboa een partnerdans. Dus waarom zou je het solo oefenen? Dat is waar we het in een interview met Olga Marina over gaan hebben. We praten over waarom solo oefenen een hele goede training is voor je partnerdans-skills, en over de verschillende manieren waarop je jezelf kunt trainen.
“Het begon allemaal in 2007, toen ik besloot om eens een dans uit te proberen. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in beweging. Ik was erg actief en deed bijvoorbeeld aan vechtsporten en gymnastiek op de universiteit. Maar ik heb altijd al willen dansen. Ik wist gewoon niet wat voor soort dans ik zou willen proberen. Ik werkte als lerares Engels en een van mijn collega’s liet me een video van Lindy Hop zien en nodigde me uit om het uit te proberen. Zo raakte ik verslaafd aan Lindy Hop.
Na een paar jaar Lindy Hop te hebben gedanst, had ik een pauze van een jaar. Ik had het zo druk met andere dingen in mijn leven dat ik stopte met dansen. Maar toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk wel wilde blijven dansen. Dus in 2009 ben ik weer begonnen met Lindy Hop. Ik vergelijk mezelf altijd met Picasso. Zoals hij zijn roze en blauwe periodes had, was het voor mij een Lindy Hop periode en daarna Blues. Rond 2010 raakte ik echt geïnteresseerd in Bluesdansen. Toen begon ik ook meer naar Bluesevenementen te reizen en deed ik zowel solo als koppelblues.
Mijn laatste danspassie was Balboa. Het is best interessant hoe het allemaal begon, want eerst danste ik alleen op de social dansvloer. Maar toen kwam een van de balboa-dansers in Moskou naar me toe en vroeg: “Waarom doen we niet mee aan de Balboa-divisie?” Ik heb nooit lessen gevolgd, dus ik was er eerst niet zo zeker van, maar hij was echt overtuigd en zei dat ik een goede volger was. Dus zo begon ik meer geïnteresseerd in Balboa te raken.”
“Dat begon ongeveer in dezelfde periode dat ik ISoloBalboa maakte. De eerste keer dat ik het danste was op de social dancevloer. Pas toen ik naar Zweden verhuisde en ging samenwerken met Andreas Olsson, dook ik echt in Slow Bal.”
“Ik weet zeker dat dat zo is. In Blues leer je echt hoe je langzaam op de muziek kunt bewegen, hoe je de ruimte tussen de noten kunt vullen. Je hebt zoveel ruimte die je kunt opvullen met beweging en met het spelen met verschillende delen van het lichaam. In Slow Bal speel je niet zozeer met het bovenlichaam of met de armen, maar het heeft me zeker wat ervaring gegeven over hoe je op langzame tempo’s kunt bewegen.”
“Ik zeg altijd dat als je je ritme en verbinding in Balboa wilt verbeteren, je Slow Balboa moet proberen. Je geeft jezelf meer tijd om dingen uit te zoeken of aan kleine dingen te werken, en dan kun je later echt uitblinken in het doen van dezelfde of soortgelijke dingen op snellere muziek. Slow Bal dansen is dus een echte aanrader voor iedereen. Probeer Slow Balboa eens, je zult het geweldig vinden! Slow Swing-muziek is ook Swing, maar het heeft een iets ander karakter.
Deirdre: “Ik heb gemerkt dat sommige Balboa-dansers moeite hebben met het invullen van die noten, want met het hoge tempo zijn ze gewend om in een hoger tempo door te dansen. Dus als ze Slow Bal dansen, is er een gehaastheid in het dansen. Voor mij is het super om tijdens weekenden en workshops te zien dat die haast langzaam uit hun lichaam gaat en ze de tijd nemen om moves af te maken en volledig in te vullen.”
“Ik begon om zeer persoonlijke redenen, misschien zelfs een beetje egoïstisch, maar ik wilde mijn eigen dansen verbeteren. En een manier om dat te doen is door solo te dansen. Het begon toen ik nog in Moskou woonde. Destijds had ik een danspartner en wedstrijdbalboa-partner, Sergey Petrov, en we waren vastbesloten om regelmatig te oefenen. Maar ik was al veel aan het reizen vanwege swingfestivals en vanwege mijn werk. We konden niet regelmatig oefenen, dus besloten we dit op te lossen door solo te oefenen. Hij oefende bij hem thuis en ik was bij mij thuis aan het oefenen. We zouden het dan filmen en de video’s delen om naar elkaar te kijken, elkaar aan te moedigen, ideeën uit te wisselen en onze eigen dansskills verder te ontwikkelen.
We maakten een Facebook-groep om onze video’s te delen, allen met ons tweeën erin. Daar deelden we ook andere video’s die we leuk vonden. En toen plaatste ik een keer per ongeluk een van mijn oefenvideo’s op mijn pagina in plaats van in deze groep. Dus het werd door iedereen op Facebook gezien. En voordat ik me realiseerde wat er gebeurde, begonnen mensen vragen te stellen; me te vragen wat ik aan het doen was. Ik schrok ervan en verwijderde de video. Maar het was al gezien en men wist nu dat ik solo aan het trainen was. Dus vroegen ze me of ik les wilde geven. Misschien met een solo profeles om het eens te proberen. En zo is het allemaal begonnen.”
“Ja, ik had zoiets van, waarom zou ik het niet delen? En ik dacht dat het een eenmalig iets zou zijn. En toen merkte ik hoeveel interesse er was. Niet alleen van volgers, voor wie ik oorspronkelijk de proefles deed, maar ook van leiders. Dus ik begreep de interesse en de noodzaak om het voor iedereen te doen. Vlak na de eerste proefles zeiden mensen dat ze het geweldig vonden en vroegen ze om meer. En zo begon ik beetje bij beetje reguliere lessen te geven voor zowel leiders als volgers, allemaal solo.”
“Ja, hoewel ik denk dat alle gevorderde dansers stiekem oefenen met een koelkast in de keuken of als ze hun tanden aan het poetsen zijn. Als je verder wilt komen, moet je bepaalde elementen zelf oefenen. Dus ik weet zeker dat veel mensen het al deden, voordat ik begon.”
“Nou, eerlijk gezegd niet als ik mijn tanden poets. Maar vooral toen ik net begon met de sololessen, konden overal ideeën in me opkomen. Als ik op straat liep of op de bus wachtte, kwamen er ideeën in mij op, zoals ‘wat als ik dit element meeneem en het hier probeer’. En ik probeerde het ter plekke meteen uit.”
“Als je solo oefent, heb je meer tijd om te focussen op je eigen lichaam. Lichaamsbewustzijn is de grote reden waarom. Als je echt beter wilt worden en als je echt een gevorderde danser wilt worden, moet je solo oefenen. Het maakt niet uit of je Lindy Hop, Blues of Balboa doet. Solo dansen geeft je de tijd om echt na te denken en te voelen hoe je lichaam beweegt en ook hoe je lichaam eruit ziet. Analyseer jezelf, film jezelf. En dan, zoals ik altijd zeg, behoud wat je leuk vindt en verander wat je niet leuk vindt.
Natuurlijk kan je ook naar jezelf kijken als je in een koppel danst. Maar je moet aan zoveel andere dingen denken als je samen danst, zoals de connectie, het duidelijk luiden en goed volgen, de muzikaliteit. Solo oefenen is een goede manier om bepaalde dingen echt te scheiden en kleine elementen, bepaalde figuren of stijlen apart te oefenen. Krijg het in je lichaam voordat je het samen doet.
Dus solo oefenen is heel goed om meer lichaamsbewustzijn te creëren en automatische lichaamsreacties te trainen voordat je afgeleid wordt door andere dingen in partnerdansen.”
“Nou ja, wel veel, maar misschien niet alles, want voor het voelen van een connectie heb je nog steeds iemand nodig. Ik bedoel, je kunt altijd een kussen nemen en deze dan voelen op je lichaam, nadenken over de hoek en waar je verbinding wilt maken. Maar soms heb je een mens nodig, zodat je ook wat feedback kunt krijgen. Want het kussen kan niet praten. Maar een persoon kun je vragen hoe iets voelt. of er iets is dat je kan aanpassen. Uiteindelijk is het wel een partnerdans.
Dus, kun je alles solo oefenen? Ik zou zeggen ja, veel wel, afgezien van enkele variaties. Je kunt je houding oefenen, je kunt de draaitechniek oefenen, je kunt pure Balboa- en Bal Swing-figuren oefenen.”
“Ja, filmen helpt echt, want soms denken we dat we bepaalde dingen doen, maar als je jezelf filmt, zie je dat je het niet echt doet. En ook, vooral als je graag ander voetenwerk oefent, is het goed om jezelf vanuit verschillende hoeken te filmen. Soms kun je bij het dansen in koppels het niet vanuit de juiste hoek zien of ben je niet dichtbij genoeg. Oefen solo en film vanuit verschillende hoeken, soms alleen de voeten of de benen. Het zal je helpen om te zien wat er werkelijk gebeurt.”
Deirdre: “Ik film mezelf veel. En er is altijd een groot verschil voor mij in hoe het voelt en hoe het eruit ziet. Het kunnen twee totaal verschillende dingen zijn. Ik heb soms het gevoel dat ik op zo’n kleine en subtiele manier dans en dan kijk ik naar de video en het zijn enorme en grote stappen.
“Je hebt gelijk. Hoe het er van buiten uitziet en hoe je het voelt, zijn twee totaal verschillende dingen. En het is goed om jezelf hieraan te herinneren en te proberen het visuele plaatje op het gevoel te plaatsen en deze twee dingen te synchroniseren. Het maakt allemaal deel uit van lichaamsbewustzijn.”
“Je kunt dingen oefenen als je houding, het vinden van ontspanning in je bovenlichaam, maar ook voetenwerkvariaties die we in Slow Bal doen. Het vinden van je eigen stem, je eigen styling, is ook iets dat je solo kunt gaan verkennen. Film jezelf, kijk naar jezelf en hoe je lichaam beweegt. Houd de dingen die je visueel leuk vindt vast. En onderzoek de mogelijkheden die je hebt met een bepaalde beweging. Probeer eerst alles alleen en probeer het dan beetje bij beetje met een partner.”
“Nog iets dat zeker solo kan worden geoefend, is de flow, de continuïteit van beweging. Je kunt dit natuurlijk ook met je partner trainen, maar je hebt zoveel andere dingen om op te focussen als je het samen doet. In je solo-training kun je echt onderzoeken hoe je het momentum kunt voortzetten, hoe het van het ene lichaamsdeel naar het andere stroomt.
Zet de muziek op, dans het volledige nummer en zorg ervoor dat je niet echt stopt met bewegen. Blijf in beweging, zelfs in langzame stappen. Blijf in beweging bij je gewichtsveranderingen. Zelfs als je niet van gewicht verandert of meer gewicht verplaatst van de ene voet naar de andere, hoe kun je dan toch laten zien dat de dans doorgaat door andere delen van het lichaam te bewegen. Misschien een klein stukje van de schouder, je romp, de handen of zelfs je hoofd. Je kunt een goede flow hebben zonder stappen te zetten.”
“Een oefening is proberen te bewegen met je ogen dicht. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de ruimte veilig is, niet te veel stoelen of hoekige meubels in de kamer. Maar ik denk dat dit een heel goede oefening is voor het evenwicht, omdat je je lichaam op een andere manier voelt. Je hoeft eigenlijk niet veel te bewegen; je kunt gewoon een kleine ruimte hebben en gewoon een beetje proberen te bewegen met de ogen dicht. Het leert je meer over balans en hoe je je gewicht verdeelt. Je voelt of je je gewicht op de ene of de andere voet hebt, en op welk deel van de voet. Je kunt het ook voelen in je stabilisatorspieren in je core.”
“Je kunt een deurklink gebruiken, maar het nadeel is dat een deur niet uitrekt. Je oefent dan alleen de rek aan je eigen kant. Je kunt wel een rekbaar materiaal gebruiken, zoals een sjaal of een stuk elastiek of iets anders dat de verbinding met een mens kan nabootsen. Want aan hun kant zit ook stretch in het lichaam.”
“Ik heb video’s gemaakt en die heb ik gegroepeerd in verschillende onderwerpen. Je hebt bijvoorbeeld een onderwerp over triples, draaien en slides. Je kunt overal toegang toe krijgen; dit is wat de meeste mensen doen. Dus ze kopen een abonnement voor een maand of zes maanden of twaalf maanden en ze krijgen toegang tot alle video’s. Je kunt zelf kiezen in welke volgorde je deze video’s wilt proberen.
Ik bied ook een beetje hulp en coaching. Dit is inbegrepen in een plan van zes maanden en in een plan van twaalf maanden. Ik noem het PPP: gepersonaliseerd oefenplan. Wat ik mensen vraag te doen, is een video te sturen waarin ze dansen, zodat ik ze kan bekijken. Dan ontmoeten we elkaar meestal in Zoom en praten we over waar ze aan kunnen werken en hoe ze dit kunnen oefenen. Zodra ze hun oefenplan hebben en ze een paar maanden oefenen, kunnen we elkaar weer in Zoom of persoonlijk ontmoeten. Omdat ik zoveel reis, vinden we vaak een moment om af te spreken en plannen we een privéles in, die bij het abonnement is inbegrepen.”
“Dat is een goede vraag. Op dit moment zit ik in een wat passieve fase met mijn project. In het begin was ik erg enthousiast en heb ik veel video’s geplaatst. Aan het begin van de pandemie heb ik een aantal marathons gedaan (=reeks online themalessen). En ik heb mezelf hiermee een beetje opgebrand. Ik herinner me dat ik zoveel tijd in de studio heb doorgebracht, ik sliep er zelfs, omdat ik steeds meer wilde filmen. Ik denk dat ik het een beetje overdreven heb. Het deed me geen goed en ik verloor een beetje van de passie en het enthousiasme voor dit project.
Ik heb nog veel ideeën die minutieus worden opgeschreven in een Excel-document. Ik ben een zeer systematisch persoon en ik moet alles in tabellen schrijven en systemen maken, omdat dit het voor mij gemakkelijk maakt om de ideeën op te slaan.
Er zijn ook enkele ideeën die ik heb gefilmd, maar nog niet heb gemonteerd. Soms vragen studenten me naar nieuwe video’s, maar de waarheid is dat het afgelopen jaar moeilijk voor me was om mezelf aan te moedigen om voet bij stuk te houden en het gewoon te doen. Dus misschien zal dit interview me helpen om mijn interesse en enthousiasme weer aan te wakkeren. Gewoon omdat ik me herinner hoe gepassioneerd en enthousiast ik was en ook hoe nuttig het project was voor andere mensen. Vooral in het begin schreven mensen me veel in e-mails en persoonlijke berichten op Facebook en het was erg leuk om feedback te krijgen. Helaas krijg je op het platform, afgezien van die Zoom-lessen, niet echt de kans om met mensen te communiceren. Het was dus erg leuk als mensen echt bij me terugkwamen en zeiden dat ze het leuk vonden.
Samenvattend: ik wil meer video’s toevoegen en meer cursussen plaatsen. Ik heb een cursus Oldtimers deel 1 gedaan en ik heb beloofd deel 2 te maken, maar ik heb er nooit de kans toe gekregen. Dat zou dus een toekomstig project kunnen zijn. Of misschien maak ik een cursus om Slow Bal solo te oefenen. Ja, ik geef graag leven aan mijn ideeën.“
“Oefen solo. Iedereen. Het is zo belangrijk. En het is ook zo leuk. Voor mij was het een grote tijd van creativiteit en inspiratie. Een fontein van creativiteit!”